ورود به بانک پرسش و پاسخ
بنر
بنر
بنر
درمان آلزایمر و پارکینسون با مصرف زعفران چاپ فرستادن به ایمیل

عضو مرکز تحقیقات گیاهان دارویی دانشگاه علوم پزشکی یزد با بیان این مطلب که زعفران در درمان اختلالات مغزی ناشی از پیری مانند آلزایمر و پارکینسون مؤثر است متذکر شد: « اثر زعفران در مطالعات امروزی به اثبات رسیده و مصرف آن در بسیاری موارد درمانی مورد تأئید مراجع علمی معتبر قرار گرفته است.» دکتر علی بابایی درگفت وگو با خبرنگار سینانیوز در یزد، اظهار داشت: «زعفران گیاهی علفی چند ساله، بدون ساقه و پیازدار است. پیاز زعفران از انوع توپر و تقریباً کروی شکل با قطر 3 تا 5 سانتی متر و پوششی قهوه ای رنگ است که در زیر خاک قرار می گیرد. هر پیاز 6 تا 9 برگ باریک، نظیر برگ علف های چمنی تولید می نماید.

وی ادامه داد: ریشه های زعفران از نوع افشان هستند که از قاعده پیازها و از روی دایره محیطی آن می رویند. گل زعفران اولین اندامی است که در اوایل پاییز ظاهر می شود. در سال اول کشت، به علت ضعف پیازهای زعفران و عدم استقرار کامل آنها در خاک و کشت عمقی، جوانه های گل زعفران توان کافی برای رویش ندارند وحتی برگ ها در سال اول دیرتر از معمول ظاهر می شوند.»
بابایی با اشاره به دارویی بودن زعفران گفت: « قسمت مورد استفاده گیاه زعفران کلاله نارنجی رنگ گل آن است.»
این دانشیار فارماکولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با اشاره به خواص درمانی زعفران بیان کرد: «زعفران از لحاظ طبع، گرم و خشک محسوب می شود. همچنین مهم ترین خاصیت زعفران که از زمان قدیم از آن استفاده شده، درمان افسردگی است.»
وی با بیان این مطلب که زعفران دارای بویی قوی و طعمی تلخ می باشد، ادامه داد: «خوردن چای زعفران باعث هضم غذا می شود.»
عضو مرکز تحقیقات گیاهان دارویی دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به اثر تسکین دهنده این گیاه، گفت: «زعفران باعث تحریک اعصاب شده و از طرفی، زعفران خون ساز بوده و گردش خون را آسان می سازد.»
بابایی ادامه داد:«زعفران، صفراآور و اشتهاآور است؛ باعث تسکین درد معده شده و آنتی اسپاسمودیک است. همچنین دردهای کولیک کلیوی را برطرف می کند، سرفه را رفع و اثر مفیدی روی درمان برونشیت دارد.»
خاصیت ضد تشنج زعفران
عضو مرکز تحقیقات گیاهان دارویی دانشگاه علوم پزشکی یزد متذکر شد: «زعفران ضد تشنج است و باعث کاهش کلسترول خون و فشار خون می شود.»
وی خاطر نشان ساخت: «نتایج مطالعات فارماکولوژیک جدید نشان می دهد عصاره زعفران دارای اثرات کاهش چربی، افزایش یادگیری و حافظه، پالاینده کلسترول، فشارخون، تصفیه کننده طحال و کبد و آغازگر رشد اندام تناسلی می باشد.»
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد بیان داشت: «مقادیری از زعفران که به طور معمول به عنوان خوش طعم کننده و خوش رنگ کننده به مواد غذایی اضافه می شود موجب سقط جنین نمی شود. در عین حال توصیه می شود در دوران حاملگی از خوردن زعفران به هر شکلی اجتناب شود.»
وی عنوان داشت: «مصرف مقادیر زیاد زعفران در افراد عادی نیز می تواند خطرناک باشد. همچنین مقدار کشنده زعفران در حدود 20 گرم است.»
خاصیت شادی بخش، خنده آور و ضد افسردگی زعفران
دکتر بابایی با بیان اینکه زعفران به ویژه دارای اثرات شادی بخش، خنده آور و ضد افسردگی است، افزود: زعفران در درمان دردهای عصبی و به علت اثر آرام بخش، درمان کم خوابی نیز به کار می رود.»
وی با بیان اینکه زعفران تقویت کننده حافظه است خاطر نشان ساخت: «این ماده غذایی مخصوصاً در درمان اختلالات مغزی ناشی از پیری مانند آلزایمر و پارکینسون مؤثر است.»

منبع: ماهنامه بسیج جامعه پزشکی - شماره 20 - مهر 1391

 

دیدگاه شما

Feed
  1. عالی بود
  2. خیلی خوب بود8-)8-)8-)8-)8-)8-)8-)8-)8-)8-)8-)8-)

افزودن نظر


    • >:o
    • :-[
    • :'(
    • :-(
    • :-D
    • :-*
    • :-)
    • :P
    • :\
    • 8-)
    • ;-)

    معرفی

    دکتر حسین روازاده

    دارای مدرک پزشکی عمومی از دانشگاه تهران به شماره نظام پزشکی 58290

    زبان سایت

    English Arabic French German Turkish Persian

    جستجو گوگل



    در سايت احياي سلامت
    در كل اينترنت

    تبلیغات

    به زودی امکان پذیرش تبلیغات فراهم میگردد.

    سایت رسمی دکتر روازاده , طب سنتی و حجامت و احیای سلامت و درمان مشکلات ناباروری

    مرجع طب سنتی و دارو های گیاهی ، خواص حجامت مورد تایید دکتر روزاده

    خواص حجامت و خواص زالو درمانی , درمان زود انزالی و مشکلات ناباروری مورد تایید دکتر روازاده