ورود به بانک پرسش و پاسخ
بنر
بنر
بنر
سخنان رئیس اداره غذا و دارو وزارت بهداشت درباره سوسیس و کالباس چاپ فرستادن به ایمیل

جام جم آنلاين: «بنده خودم لب به سوسيس و كالباس نمي‌زنم حتي اگر جلوي چشمم گوشت ران را هم بگذارند و با آن سوسيس و كالباس درست كنند باز هم نمي‌خورم . كلا به مردم توصيه مي‌كنيم كه اصلا فست ‌فود و سوسيس و كالباس يا همبرگر نخورند.»

اين جملات بخشي از گفت‌وگوي يك كارشناس يا معلم بهداشت، پزشك گوارش و... نيست، اين جملات را دكتر احمد شيباني ، رييس اداره غذا و داروي وزارت بهداشت

مي‌گويد و با اعلام توليد سوسيس و كالباس به‌صورت زيرپله‌اي و استفاده از خمير مرغ كه حاوي همه امعاء و احشاي زائد مرغ است، مردم را از خوردن سوسيس و كالباس و همبرگر و به طور كلي فست‌فود نهي مي‌كند.

رييس اداره غذا و دارو معتقد است كه كارخانه‌هاي بزرگ و معروف سوسيس و كالباس كه از وزارت بهداشت پروانه دارند، مشكلات كمتري دارند، اما همه سوسيس و كالباس‌هايي كه در بازار هستند، از برندهاي معروف نيستند: «شما مي‌روي در ساندويچي يك كالباس يا سوسيسي را لاي نان مي‌گذارد و به شما مي‌دهد، از كجا مي‌دانيد كه چيست؟»

گفت‌وگوي رياست سازمان غذا از چند زاويه قابل بررسي است: نخست؛ اين كه يك مسوول اجرايي از مردم مي‌خواهد سوسيس و كالباس و به طور كلي فست‌فود را كنار بگذارند، يعني صورت مساله را پاك كنند تا مشكلات حل شود، نشان از ضعف عملكرد سازمان غذا و دارو دارد، شايد از نگاه يك كارشناس نخوردن برخي موادغذايي تنها راهكارحفظ سلامت باشد، اما چنين موضعگيري يك مدير اجرايي در برابر صنعت سوسيس و كالباس و رستوران‌هاي فست‌فود، اين سوال را مطرح مي‌كند، اگر مسووليت نظارت بر عملكرد بهداشتي اين صنايع، برخورد با رستوران‌هاي غيربهداشتي و فروشگاه‌هاي فله‌اي با وزارت بهداشت و سازمان غذا نيست، پس با كيست؟!

دوم؛ رييس سازمان غذا و دارو مدعي است كه برخي كارخانه‌هاي توليدكننده وضعيت بهتري دارند، پس چطور به‌عنوان يك مسوول اجرايي از مردم مي‌خواهد تا لب به سوسيس و كالباس نزنند، آيا اين توصيه به معني ورشكستگي اين كارخانجات نيست؟ از سوي ديگر چرا اسامي توليدكنندگان مورد تاييد وزات بهداشت اعلام نمي‌شود. آيا ترس از تبليغ برخي برندهاي موادغذايي بهانه‌اي است تا مجري سلامت مردم از ارائه اطلاعات خودداري كند؟

و بالاخره اين كه برخي مسوولان در حوزه‌هاي مختلف بويژه سلامت، اين روزها با آگاهي از وضعيت نابسامان بهداشت و درمان پيش از منتقدان، خودزني كرده و دست به انتقاد مي‌زنند، در حالي كه چنين رويه‌اي از عملكرد ضعيف مديران مجموعه حكايت مي‌كند، مسوولاني كه مي‌دانند وضعيت توليد برخي مواد غذايي در كشور مناسب نيست، چطور به جاي استفاده از اهرم‌هاي اجرايي و نظارتي براي مهار بي‌قانوني، مردم را به تحريم كل آن صنايع فرامي‌خوانند؛ مشكل كجاست؟

كتايون مصري - گروه جامعه

 

دیدگاه شما

Feed
  1. با سلام
    برای چی کارخانجات ورشکسته بشن یه چیز دیگه بجاش تولید کنند که ضرر نداشته باشه . یا ساندویچی ها نوع شغلشونو عوض کنند مثلا بجای ساندویچ کباب یا کله پاچه و جگرگی بزنن .و قتی این جور غدادر سطح شهرها و کشور ما باشد مردم خودبخود تشویق میشن برای خوردن غذاهای ی سالم !
  2. یلی عالی بود. دستتان درد نکنه. حداقل شما یه چیزی بگید.أجرکم عند الله:-)

افزودن نظر


    • >:o
    • :-[
    • :'(
    • :-(
    • :-D
    • :-*
    • :-)
    • :P
    • :\
    • 8-)
    • ;-)

    معرفی

    دکتر حسین روازاده

    دارای مدرک پزشکی عمومی از دانشگاه تهران به شماره نظام پزشکی 58290

    زبان سایت

    English Arabic French German Turkish Persian

    جستجو گوگل



    در سايت احياي سلامت
    در كل اينترنت

    تبلیغات

    به زودی امکان پذیرش تبلیغات فراهم میگردد.

    سایت رسمی دکتر روازاده , طب سنتی و حجامت و احیای سلامت و درمان مشکلات ناباروری

    مرجع طب سنتی و دارو های گیاهی ، خواص حجامت مورد تایید دکتر روزاده

    خواص حجامت و خواص زالو درمانی , درمان زود انزالی و مشکلات ناباروری مورد تایید دکتر روازاده