ورود به بانک پرسش و پاسخ
بنر
بنر
بنر
توصیه های بهداشتی: بارداری و توصیه های مربوطه چاپ فرستادن به ایمیل
برچسب ها: سلامتیبارداریداروقرص آهنچربیانقلاب تغذیهسقط جنینتسریع در سلامتیضعف جنینروغن زیتونروغن سالمروغنرژیم غذایینمکاصلاح تغذیهمواد طبیعی داروییدارو های گیاهیروغن فاسدآداب تغذیهآداب تغذیه کودکتغذیه ی کودکتغذیه ی سالمنمک دریاروغنهای گرمروغن کنجداصلاح روغنداروهای طب سنتیداروهای شیمیاییاصول تغذیهقلب جنیننمک طعامچربی پوستروغن مالیتغذیه ی ناسالمچربی سالمروغن مورد تاییدروغن ناسالمتغذیهداروی گیاهیغذای داروییروغن محلیالگوی تغذیهراز سلامتیآب، نمک، روغننمک سالمتدابیر حفظ سلامتیطب تغذیهدستورات تغذیه گذشتهتدابیر تغذیهروغن مالی بدنتغذیه سالمیبوست دوران بارداریحساسیت دوران بارداریکاهش وزن در دوران بارداریرژیم معتدل دوران بارداریرژیم بارداریجنسیت جنینجوش زمان بارداریدرد سینه در دوران باردارینزدیکی در دوره بارداریتدابیر بارداریسن بارداریتدابیر سلامتی در بارداریبارداری و سلامتیتوصیه های بارداری

توصیه می شود زن حامله، ماهیانه تحت نظر پزشک باشد، در این راستا خیلی ها دوست دارند تحت نظر پزشک سنتی باشند که ما در این خصوص نیز در مطب مشاوره داریم، ضمناً موارد ذیل مربوط به بارداری و توصیه های مرتبط به حاملگی می باشد که به خانم هایی که قصد باردار شدن دارند یا در دوران بارداری به سر می برند توصیه می گردد:

 

1-    بهتر است هر خانمی قبل از بارداری از نظر وضعیت بهداشتی- تغذیه ای مورد ارزیابی قرار گیرد و اگر دچار غلبه خلطی باشد، پاکسازی شود و اگر سوء تغذیه دارد اصلاح شود، زیرا سلامت مادر و تغذیه صحیح بیشترین اثر را روی سلامت جنین دارد.
2-    برای بارداری پاییز بدترین فصل می باشد و تقریبا از 15 اسفند تا اواخر ماه اول بهار بهترین زمان برای بارداری می باشد.
3-     در طب سنتی محدودیتی برای سن مادر نیست، بهترین سن مادر برای بارداری از 17 تا 37 سالگی می باشد.
4-     تغذیه سالم داشته باشید و از نمک دریا دوری نکنید و موارد ذکر شده درزمینه های آب، نمک، روغن و ظروف را باید رعایت نمایید.
5-    همه غذاهایتان باید به اعتدال باشد. خیلی ادویه ها را استفاده نکنید و هر چه می خورید به تعدیل بخورید.
6-    در زمان بارداری (حتی غیر بارداری) سعی کنید سرخ کردنی نخورید. مرغهای بازار را نخورند. پختی خیلی مفید است، کباب پخته شده روی ذغال و همچنین عسل خیلی مفید است، اگر عسل پخته باشد خیلی بهتر است مانند مربا و داخل کمپوت و یا داخل غذا (مثلاً اگر در قیمه هم یک قاشق عسل ریخته شود، مزه اش را عوض نمی کند ولی می تواند یک دوای بسیار مفیدی باشد در زمان بارداری)
7-    بهتر است زنان باردار تعداد دفعات تغذیه خود را زیاد کنند، اما در هر مرتبه شکم خود را پر نکنند، زیرا به روده ها فشاری علاوه بر فشار رحم وارد کرده و باعث افزایش یبوست می شود.
8-    فعالیت برای حاملگی زیان آور نیست، اما باید در این دوران از انجام کارهای سنگین و جابجا کردن وسایل پرهیز نمود. خانم باردار نباید خود را خسته کند و در فواصل کار روزانه لازم است مدتی استراحت کند.
9-    زنان باردار باید توجه کنند که به پشت خوابیدن به علت چسبیدن رحم به ستون فقرات موجب وارد آمدن فشار به بند ناف شده و ممکن است باعث پاره شدن آن گردد. برای جابجا شدن هنگام خواب باید ابتدا نشسته و بعد به سمت دیگری که می خواهند، بخوابند و از غلتیدن بپرهیزند، زیرا موجب پیچیدن بند ناف به دور جنین خواهد شد.
10-    پرهیز از غم و اندوه در تمام دوران بارداری خصوصا در زیر یک و نیم ماه و بالای هشت ماه باید مورد توجه باشد زیرا دیده شده که بیشتر کودکان مبتلا به امراض روحی بیماری خود را از مادرشان به ارث برده اند.
11-    در دوران حاملگی معمولاً اجابت مزاج نامنظم و یبوست ایجاد می شود. لذا خانم باردار باید از مایعات کافی و سوپهای چرب استفاده نماید. حرکت و فعالیت نیز در بهبود وضع اجابت مزاج موثر است. در تمام دوران بارداری، باید شکم نرم بوده و از یبوست جلوگیری شود.
خوردن انجیر، آلو و روغن زیتون موجب لینت مزاج می شود. همچنین خانم باردارمی تواند یک قاشق چایخوری خاکشیر را در یک لیوان آب جوشیده ولرم ریخته با کمی عسل روزی یک الی دو بار از این نوشیدنی استفاده کند.
در صورتی که با دستورات معمول اجابت مزاج به راحتی صورت نگیرد می توان گلبرگ گل سرخ خشک شده را شب در گلاب قرار داده و صبح آنرا ساییده با نبات شیرین کرده، مقدار 10 گرم از آن را ناشتا میل کند و یا اینکه از تازه آن استفاده کند که نیاز به خیساندن نیست. مصرف این ترکیب بدون آزار و اذیت موجب لینت مزاج می شود.
در استفاده از مواد ملین این نکته باید مورد توجه باشد که زن باردار دچار اسهال نشود زیرا برایش مضر شود.
12-       براساس تحقیقات صورت گرفته در دنیا، مصرف قرصهای ویتامینی در زمان بارداری باعث عقب ماندگی ذهنی یا
mr(mental Retardation) نوزادان می شوند و بسته به نسبت میزان استفاده از این قرصها، میزان این بیماری نیز در فرزندان کم و زیاد خواهد بود.
13-     مصرف قرص آهن در زمان بارداری باعث ایجاد بیش فعالی در کودکان می گردد. این بیش فعالی را محترمانه گفتند تا این بیماری کم رنگ جلوه کند و کسی که فرزندش دچار آن بیماری است، فکر کند بچه اش نسبت به دیگران برتر است، بلکه این طور نیست.
این گونه بچه ها قابل کنترل نیستند و تا زمانی که نوزاد هستند، دائم گریه می کند و فریاد می زند و اذیت می کند و مزاحم پدر، مادر و خانواده می شوند و وقتی راه افتادند چه از لحاظ کلامی و چه از نظر فیزیکی، شروع به تخریب کردن این و آن و وسایل می کنند و حرکات ناهمگون انجام می دهند و به نوعی بچه نیمچه خل می شوند که از علت های مهم آن مصرف قرص آهن در دوران بارداری است.
بعد ازتولد نیز مصرف قطره های آهن برای کودکان باعث سیاه شدن دندانها می گرددو به کبد لطمه می زند و در سنین بالاتر مصرف دائم آن، فرد را مستعد آلزایمر میکند.
برای رفع کمبود آهن در دوران بارداری، نوعی آب آهن تاب تغلیظ شده تولید و در مطب عرضه شده است که سنتی است و به طور کامل کمبود آهن را جبران می کند. البته همه خانمها باید از حسوم استفاده کنند (که از عطاریهای مورد تایید قابل تهیه می باشد)، کفگیر حسوم را داخل قابلمه می گذارید تا درحین پخت غذا، باعث آزاد سازی آهن در غذا می گردد و کمبود مختصر آهن را جبران می نماید.
14-    برای این که بچه ها هنگام تولد زردی نداشته باشند باید مادر در دوران بارداری از غذاهای خیلی گرم استفاده نکند (البته خیلی هم خنک نخورد) و بعد از تولد نوزاد نیز اگر علائم آغازین زردی در نوزاد بوجود آمد، باید پشت گوش نوزاد را حجامت کرد)
15-برای جلوگیری از بزرگی شکم بعد از زایمان، مصرف روغن خوب، بستن شکم (البته نه خیلی محکم)، گذاشتن اتوی داغ از روی لباس بر روی شکم و چرب کردن شکم با روغن زیتون توصیه می گردد.

16-     نزدیکی کردن در دوران حاملگی مجاز است، فقط در ماه های آخر باید با احتیاط انجام دهید تا دچار مشکل نشوید.
17-    در صورتیکه امکان زایمان طبیعی وجود دارد، به هیچ وجه، عمل سزارین توصیه نمی شود، چرا که سزارین غیر از آنکه عوارض یک عمل جراحی را دارد (از جمله اینکه هر بی هوشی عمومی هفت سال از عمر فرد کم می کند) در سلامتی نوزاد نیز تاثیر منفی دارد و بر اساس تحقیقات علمی انجام یافته:
-     میزان دفع خون از بدن مادر در حالت سزارین بیش از دو الی سه برابر حالت زایمان طبیعی می باشد.
-     رحم در زایمان طبیعی سریعتر جمع می شود و به شکل اولیه اش برمی گردد و در نتیجه شکم مادر نیز زودتر جمع و کوچک می شود.
-    مادرانی که زایمان طبیعی انجام می دهند شیردهی بهتری خواهند داشت.
-    به لحاظ روانی مادرانی که زایمان طبیعی انجام می دهند تعلقات عاطفی قوی تری نسبت به بچه شان دارند.
18-  براي تسهيل در زايمان نیز يك هفته مانده به زايمان بايد روغن کنجد و خود کنجد را زیاد میل کنید و دم کرده گل گاوزبان و آویشن را نیز زیاد بخورید. آویشن در دوران بارداری زیاد خورده نشود فقط در هفته آخر مجاز می باشد.
ضمناً بهتر است روغن کنجد در ماه اول بارداری نیز مصرف نشود، چرا که با توجه به شایع بودن سقط در بین خانمهای امروزی و اینکه روغن کنجد مدّر حیض است، مصرف آن می تواند در ماه اول بارداری که قرار جنین محکم نیست، باعث سقط جنین گردد.
19-    برای جلوگیری از تنگي نفس، شبها سر و گردنتان را مقداری بالاتر از بدنتان قرار دهید و سعی کنید به پهلوی چپتان بخوابید.
20-    وجود اخلاط بد در بدن و معده مادر باعث ایجاد حالت تهوع ایشان می گردد، در نتیجه اگر فردی قبل از بارداری اخلاط  بد را از بدنش دفع کرده باشد در دوران بارداری دچار حالت تهوع غیر متعارف نخواهد شد.
لازم به ذکر است حالت تهوع و استفراغ در حد معمول در بارداری خوب است، چرا که به دفع اخلاط بد کمک می کند ولی اگر خانمی بیش از حد دچار حالت تهوع و استفراغ های دوران بارداری شد که باعث مشکل  گردید، باید درمان شود.
معمولاً مادران بعد از بیدار شدن از خواب وقتی از جای خود بر می خیزند اخلاط بد در بدنشان به حرکت در می آید و باعث حالت تهوع آنان می گردد که جهت پیشگیری از چنین حالتی، توصیه می گردد بعد از بیدار شدن، درجا قبل از بلند شدن کامل از جای خود، مقداری آب انار (که بدون دانه و ترش و شیرین باشد) میل نمایند. همچنین می توان مقداری نان را نیز در آب انار تلیت کنند. بعد از میل کردن آب انار به آرامی قدری بنشینند و سپس از جای خود برخیزند.
21-    اشتها به مواد غیر غذایی ( فساد شهوت- پیکا ) به علت تجمع خلط ناصالح در معده و چسبیدن به  پرزهای آن است که جهت رفع آن موارد ذیل توصیه می شود:
-    مویز دانه گرفته و کشمش مفید است.
-    خوردن پسته بریان کرده ( بو داده ) که کمی نمک داشته باشد.
-    تناول نشاسته بریان کرده
-    استخوان بچه کبوتر یا جوجه مرغ خانگی را بریان کرده بمکد و آب آنرا فرو برد که این دستور اشتهای به گل را از بین می برد.

22-    برای درمان خونریزی اوایل دوران بارداری شیره انگور و مویز زیاد بخورید و از بوهای تند مخصوصاً ادکلن ها و عطرها اجتناب کنید و حرکات سنگین و شدید انجام ندهید.
23-    درد لگنی خفیف و غیر حاد در این دوران طبیعی است چرا که بار سنگینی توسط مادر حمل می شود که تمام سیستم بدنش را تحت تاثیر قرار داده است.
24-     رفلاکس هم در بارداری خیلی شایع است. جهت پیشگیری از رفلاکس توصیه می شود انار را به شکل آب لمبو شده در آورید و آنرا داخل فویل آلومینیمی پیچیده و در فر بگذارید تا پخته شود، سپس آب و دانه ها و پوست داخلی انار را میل نمایید، به را نیز می توانید داخل فویل آلومینیمی پیچیده و در فر بگذارید تا پخته شود که خوردن آن نیز مفید است که به آنها انار و به مشوی می گویند.
ضمناً می توان شربت زنجبیل و عسل را نیز گاهی اوقات بخورید. کلاً در دوران بارداری غذا را با حجم کم ولی دفعات زیادتر بخورید. رفلاکس باعث می شود اسید معده وارد دهان شود و دندانها خراب شوند لذا شبها دندانهای خود را عسل اندود نمایید.
25-     برای رفع ترک های ناشی از بارداری که بر روی پوست ایجاد می گردد، باید بعد از زایمان مراقبت نمایید و از روغنهای خوب میل کنید. ترکها را با روغن کنجد چرب کنید و شکمتان را ببندید.

-----------------------------

لینک مطلب مرتبط:

توصیه های کاربردی در دوران بارداری از دیدگاه طب سنتی ایران

 

دیدگاه شما

Feed
  1. ممنون عالی بود التماس دعا.
  2. با سلام ممنون از مطالب مفید و ارزنده ای که ارائه نمودید
  3. ممنون استفاده کردم
  4. با سلام خدم آقای دکتر. خیلی ممنون از راهنماییهاتون
  5. باعرض سلام وخسته نباشید.عالی بودممنونم از اطلاعات خوبتون....
  6. از مطالب خوب وجامعتون کمال تشکر رو دارم
  7. متشکرم
  8. مرسی از اطلاع رسانی خوبتون
  9. با عرض سلام وادب از مطلب جامع و کامل شما متشکرم
  10. بسیار عالی.ممنون از اطلاعات مفیدتون.مخصوصا در موردمصرف قرص آهن.
  11. بسیار عالی بود
    خیلی ممنونم
  12. أجرکم عندالله عالی بود
  13. با عرض سلام و خسته نباشید
    بسیارجالب و خواندنی بود از زحمات شما سپاسگذارم
  14. به خاطر اطلاعات مفیدی که در اختیار ما قرار دادید نهایت تشکر را دارم
  15. سلام خدا قوت واقعا عالی بود باز هم از این توصیه ها داشته باشین.ممنونم.:-)
  16. باسلام وخسته نباشید .من همیشه پیگیر سخنرانیها وتوصیه های آقای دکتر روازاده هستم .وتاثیر آنها رادیده ام وتوصیه های بارداری ایشان نیز بسیار مفید بود من از ایشان نهایت تشکررادارم.

افزودن نظر


    • >:o
    • :-[
    • :'(
    • :-(
    • :-D
    • :-*
    • :-)
    • :P
    • :\
    • 8-)
    • ;-)

    معرفی

    دکتر حسین روازاده

    دارای مدرک پزشکی عمومی از دانشگاه تهران به شماره نظام پزشکی 58290

    زبان سایت

    English Arabic French German Turkish Persian

    جستجو گوگل



    در سايت احياي سلامت
    در كل اينترنت

    تبلیغات

    به زودی امکان پذیرش تبلیغات فراهم میگردد.

    سایت رسمی دکتر روازاده , طب سنتی و حجامت و احیای سلامت و درمان مشکلات ناباروری

    مرجع طب سنتی و دارو های گیاهی ، خواص حجامت مورد تایید دکتر روزاده

    خواص حجامت و خواص زالو درمانی , درمان زود انزالی و مشکلات ناباروری مورد تایید دکتر روازاده