ورود به بانک پرسش و پاسخ
بنر
بنر
بنر
توصیه بهداشتی: روزهاى مناسب مورد سفارش معصومین از ماه های قمرى‏ جهت انجام حجامت چاپ فرستادن به ایمیل

 

تاثير جاذبه ماه بر روي جانداران از ديرباز مورد توجه دانشمندان و حكما بوده است. در برخي احاديث بر حجامت در ايام ماه كه جاذبه در حداكثر ميزان است تاكيد شده است.
جاذبه ماه همچنان كه بر آب دريا تاثير دارد و باعث جزر و مد آب ميشود بر تركيبات موجود در خون انسان نيز موثر مي باشد. و امروزه اين مسئله كاملاً به اثبات رسيده است و در بسیاری از بیماریهای بزرگ دنیا در روزهای 14 و 15 ماه قمری جراحی انجام نمی دهند چون میزان خونریزی حین عمل بیشتر شده و یا بند آوردن خونریزی بسیار مشکل می شود.

امام رضا (ع) می فرماید: خون در افزايش هلال ماه افزايش مي يابد و در كاهش هلال كاهش مي يابد.
ضمناً رواياتى كه روزهاى مناسب از ايام ماه قمرى جهت انجام حجامت را بيان كرده‏اند بيشتر روزهاى هفدهم، نوزدهم و بيست و يكم و در روايتى ديگر دوازدهم تا پانزدهم ماه را مورد توجه قرار داده ‏اند.
المكارم از ابى سعيد خدرى نقل مى‏كند كه رسول خدا(ص) فرمود: هر كس روز سه شنبه هفدهم يا نوزدهم يا بيست و يكم ماه قمرى حجامت كند شفاى بيمارى يكسال او خواهد بود(1)
امام رضا(ع) در رساله ذهبيه مى‏فرمايد وقتى كه خواستى حجامت كنى در شب دوازدهم از هلال ماه تا پانزدهم را انتخاب كن كه اينكار براى بدن تو سلامت آفرين‏تر است...(2)
حال سوالی مطرح می شود که علت این اختلاف از لحاظ زمانی چیست و بالاخره بهترین زمان از لحاظ ماه قمری جهت انجام حجامت چه زمانی است؟
با بررسی بیشتر احادیث و مخاطبین احادیث مذکور و با جستجو در منابع مکتوب طب ایرانی مشخص می گردد که افراد مورد سفارش امام رضا (ع)، جهت انجام حجامت در روزهای 12 تا 15 ماه، افرادی دموی مزاج می باشند که با توجه به اینکه در این ایام بین روزهای 12 تا 15 ماه های قمری، غلیان خون در اوج می باشد و درمان غلبه دم به خروج دم می باشد، انجام حجامت در این روزها برای افراد دموی مزاج مفیدتر می باشد و از بار دم خون آنان می کاهد ولی فردی که می خواهد با انجام حجامت، پاکسازی از اخلاط غلیظ و غیر مفید دیگر مثل بلغم و سودا و صفرا نماید، فرمایش پیامبر اعظم (ص) و امام صادق (ع) صدق می کند و باید از روز هفدهم به بعد ماه های قمری حجامت کند، چرا که در روزهای بعد از کامل شدن ماه (بعد از 15 ماه قمری) خون، رقیق و صالح به طرف داخل بدن برگشته و اخلاط غلیظ به دلیل ثقیل بودنشان هنور در سطح باقی مانده اند و به وسیله حجامت که یک پاکسازی از بافتهای سطحی بدن است به خوبی خارج می شود.

 

 

============================================
منابع:
1 - بحارالانوار، ج 62 ص 139
2 - بحارالانوار، ج 62 ص 318

 

دیدگاه شما

Feed
  1. سلام.ممنون از مطالب خیلی خوبتون.
  2. سلام دکتر.از گذاشتن این مطلب بر سایت تشکر میکنم.;-)

افزودن نظر


    • >:o
    • :-[
    • :'(
    • :-(
    • :-D
    • :-*
    • :-)
    • :P
    • :\
    • 8-)
    • ;-)

    معرفی

    دکتر حسین روازاده

    دارای مدرک پزشکی عمومی از دانشگاه تهران به شماره نظام پزشکی 58290

    زبان سایت

    English Arabic French German Turkish Persian

    جستجو گوگل



    در سايت احياي سلامت
    در كل اينترنت

    تبلیغات

    به زودی امکان پذیرش تبلیغات فراهم میگردد.

    سایت رسمی دکتر روازاده , طب سنتی و حجامت و احیای سلامت و درمان مشکلات ناباروری

    مرجع طب سنتی و دارو های گیاهی ، خواص حجامت مورد تایید دکتر روزاده

    خواص حجامت و خواص زالو درمانی , درمان زود انزالی و مشکلات ناباروری مورد تایید دکتر روازاده