ورود به بانک پرسش و پاسخ
بنر
بنر
بنر
وزیر بهداشت به مردم هشدار داد چاپ فرستادن به ایمیل

وزیر بهداشت به وقوع سونامی بیماری‌های غیر واگیر در دنیا به دنبال تولید وحشتناک محصولات کشاورزی با کودهای سمی هشدار داد.

به گزارش جهان به نقل از تسنیم، محمد حسن طریقت منفرد در همایش سراسری معاونین تحقیقات فناوری دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با اشاره به اینکه ما در شرایط تحریم و مشکلات اقتصادی هستیم بنابراین باید هر چه سریعتر تحقیقات کشور به سمت رفع نیازهای مردم هدایت شود، اظهار داشت: در سال‌های اخیر تحقیقات کشور به خصوص در حوزه علوم پزشکی بسیار با کیفیت بوده و رشد سریعی داشته است اما باید ببینیم که چقدر شهد این دستاوردها به کام مردم نشسته است.

وی افزود: اجرای نقشه جامع علمی کشور از مطالبات مقام معظم رهبری است و تکلیف شرعی ماست، در عین حال چون مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است تکلیف قانونی نیز به حساب می‌آید و همه موظف به اجرای آن هستیم.

طریقت منفرد با اشاره به اینکه آیا هدف از این تحقیقات صرفاً کسب افتخار در عرصه‌های بین المللی است و باید این مسائل را حل کنیم، تصریح کرد: محققان کشور باید تحقیقات خود را به سمت حل مشکلات مردم هدایت کنند، اشکالی ندارد سطح علمی مردم بالا برود اما باید دید با توجه به امکانات کشور باید به اندازه نیاز کشور افراد دانشگاهی تربیت کنیم یا اجازه دهیم.


وی افزود: در کشورهای غربی بیش از آنکه مردم به سمت تحصیلات دانشگاهی هدایت شوند به سمت مهارت آموزی هدایت می‌شوند و بیش از 70 تا 80 درصد جوانهای آنان به سمت کسب مهارت‌ها هدایت می‌شوند و فقط 20 تا 30 درصد به سمت دانشگاه و تحصیلات عالی هدایت می‌شوند زیرا افراد ماهر نقش بسیار مهمی در تولید و اقتصاد کشورها دارد که متأسفانه ما به این مسئله توجه کافی نداریم.


طریقت منفرد گفت: برای انسان کمبود، قابل تحمل‌تر از تبعیض است و در جامعه‌ای که هدفش عدالت است انتظار مردم این است که این طور نباشد مبنی بر اینکه برخی داشته باشند و برخی نداشته باشند. ما با این مسائل رو به رو هستیم و محققان ما باید طوری تحقیق کنند که حاصل کار آنها به افزایش رفاه، رضایت و عدالت بین مردم منجر شود و این در شرایطی است که مراکز درمانی دولتی امکانات دارند ولی اعتبار ندارند ولی مراکز درمان خصوصی بدون داشتن امکانات مناسب اعتبار بالایی دارند چون از هزینه‌های مردم استفاده می‌کنند که باید این روند اصلاح شود.

وزیر بهداشت بیان کرد: متأسفانه در سال‌های گذشته جایگاه طب عمومی را در کشور مضمحل شده است و تمام فکر و ذکر مسئولان تقویت پزشکی تخصصی و فوق تخصصی بوده است. در حالی که طب عمومی و مراقبت‌های اولیه تنه درخت سلامت و تخصص‌ها شاخ و برگ آن هستند و این عدم تناسب نگرانی امروز ماست.

طریقت منفرد گفت: ما باید در سیاست‌های کلان کشور این بی‌توجهی گذشته را جبران کنیم. همه می‌دانیم که در دنیا با یک سونامی بیماری‌های غیر واگیر رو به رو هستیم بنابراین باید به سمت اصلاح سبک زندگی و تغذیه مردم حرکت کنیم. آیا این مسئله مهمتر است یا گسترش طب فوق تخصصی و مراکز پیشرفته پیوند، البته نمی‌گویم این مراکز نباشند اما اولویت کدام نیستند.

وی با اشاره به مثالی در این زمینه گفت: بنده در تمام عمرم همواره غذا را با پیاز می‌خوردم و خوردن غذا با پیاز را به همه توصیه می‌‌کردم حتی وقتی در خارج از کشور بودم اما چندی پیش در جلسه‌ای که با فرهیختگان تغذیه داشتیم یکی از صاحبنظران تغذیه به من گفت که پیاز مضرترین محصول گیاهی است زیرا  کود شیمیایی زیادی که به آن می‌زنند و با جذب کود شیمیایی، ترکیبات نیتریت در پیاز ایجاد می‌شود که مضر است.


طریقت منفرد ادامه داد:‌ در مورد تولید محصولات کشاورزی گزارش‌های زیادی از وجود سموم در میوه‌ها و سبزی‌ها داریم، در حالی که کشورهای غربی بر عکس ما به سمت حذف کود شیمیایی و تولید محصولات ارگانیک رو آورده‌اند. ما هنوز از سموم وحشتناک برای جلوگیری از آفات نباتی استفاده می‌کنیم و در بسیاری از کشورهای غربی یک سیب کرم خورده به مراتب گرانتر از یک سیب بزرگ و مثلأ سالم است که با کودهای شیمیایی به دست می‌آید.


طریقت منفرد افزود:‌ ما امروز با رشد بیماری‌های غیر واگیر مواجه هستیم، بیماری‌های واگیر تکلیفشان مشخص است، مثلأ "وبا" بعد از چند روز یا خوب می‌شود یا شخص می‌میرد اما در مورد مثلاً بیماری دیابت فرد تا آخر عمر درگیر است، ممکن است چشمش را از دست بدهد، کلیه‌اش را از دست بدهد، پایش را قطع کنند. تفاوت این بیماری‌ها هم در مورد عوارضشان و هم هزینه‌هایشان با بیماری‌های واگیر وحشتناک است.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته 40 هزار میلیارد تومان در حوزه سلامت هزینه شد که دولت و بیمه‌ها مجموعاً 15 هزار میلیارد تومان آن را پرداخت کردند و 25 هزار میلیارد تومان آن را مردم از جیب خودشان پرداخت کردند در حالیکه رضایتمندی مردم در حوزه سلامت پایین است حتی با وجود داشتن امکانات بسیار ولی این امکانات با کرامت در اختیار مردم قرار نمی‌گیرد.

 

دیدگاه شما

افزودن نظر


    • >:o
    • :-[
    • :'(
    • :-(
    • :-D
    • :-*
    • :-)
    • :P
    • :\
    • 8-)
    • ;-)

    معرفی

    دکتر حسین روازاده

    دارای مدرک پزشکی عمومی از دانشگاه تهران به شماره نظام پزشکی 58290

    زبان سایت

    English Arabic French German Turkish Persian

    جستجو گوگل



    در سايت احياي سلامت
    در كل اينترنت

    تبلیغات

    به زودی امکان پذیرش تبلیغات فراهم میگردد.

    سایت رسمی دکتر روازاده , طب سنتی و حجامت و احیای سلامت و درمان مشکلات ناباروری

    مرجع طب سنتی و دارو های گیاهی ، خواص حجامت مورد تایید دکتر روزاده

    خواص حجامت و خواص زالو درمانی , درمان زود انزالی و مشکلات ناباروری مورد تایید دکتر روازاده