ورود به بانک پرسش و پاسخ
بنر
بنر
بنر
آیا امگا- 3 از بروز وقایع قلبی عروقی جلوگیری می کند؟ چاپ فرستادن به ایمیل
کد خبر : 3696 چهارشنبه ، 29 دی 1389 ، 20:26

در یک مطالعه که به تازگی انجام شده است افزودن اسیدهای چرب امگا 3 به رژیم غذایی بیماران مزیتی نشان نداد. یافته های مطالعات متعدد نشان داده است که اسیدهای چرب امگا-3 دریایی یعنی اسید ایکوزاپنتاینویک (EPA) و اسید دوکوزاهگزاینویک (DHA) و اسید چرب امگا-3 گیاهی (اسید آلفالینولنیک [ALA]) خطر وقایع قلبی و عروقی را کاهش می دهند.

پژوهشگران کارآزمایی بالینی چند مرکزی دوسوکور و با شاهد دارونما 2 برای بررسی EPA/DHA و ALA طراحی کردند. در این کارآزمایی جهت بررسی اثر دوزهای کم EPA/DHA (mg 400) و ALA (g 12 روزانه، یا هر دو بر کاهش میزان وقایع قلبی و عروقی، 4837 بیمار مسن (سن متوسط 69 سال که 78% آن ها مرد بودند) که طی 10 سال گذشته انفارکتوس قلبی داشته اند، مورد مطالعه قرار گرفتند. 86% بیماران شرکت داده شده در حال دریافت داروهای کاهنده لیپید و عمدتاً استاتین ها بودند. متغیرهای اصلی مورد ارزیابی شامل بیماری های قلبی و عروقی کشنده و غیر کشنده و برقراری مجدد خونرسانی از طریق PCI یا CABG بود. طی مدت زمان متوسط 8/40 ماه، هیچ یک از مکمل ها مزیتی قابل توجه نسبت به دارونما نشان ندادند. یک متغیر اصلی در 0/14% از گروه DHA/EPA در مقابل 8/13% از گروه فقط ALA یا گروه فقط ALA یا گروه دارونما (نسبت خطر،01/1؛فاصله اطمینان 95%،17/1-87/0) و در 2/13% از گروه ALA در مقابل 5/14% از گروه فقط DHA/EPA یا گروه دارونما (91/0؛05/1-78/1) رخ داد. یافته های در پیامدهای فرعی و تحلیل های زیر گروهی از ابتدا تعیین شده مشابه بود. در این مطالعه، بر خلاف مطالعات قبلی، اضافه کردن EPA/DHA یا ALA به رژیم غذایی، خطر بیماری های قلبی و عروقی را کاهش نداد. احتمالاً افزایش تعداد بیماران یا استفاده از ماده دیگری به جز مارگارین، نتایج متفاوتی مخصوصاً در مورد ALA به همراه خواهد داشت. با این وجود، سئوالاتی در رابطه با ارزش مکمل های اسید چرب امگا-3 در پیشگیری ثانویه در بیماران درمان شده مطرح است. این ابهامات استفاده عمومی این مکمل ها را برای همه بیماران با مشکل روبرو کرده است.

 

مرجع:Krumholz HM.Dose omega-3 fatty acid supplementation prevent cardiovascular events? Journal watch cardiology October 2010,16:78-9.

نکته قابل توجه: سبزی خرفه که در گذشته در اکثر مناطق کشورمان به عنوان جزئی از سبزی خوردن محسوب می شد و فعلا متاسفانه فقط در جنوب کشور استفاده می شود منبع سرشار اسید چرب امگا-3 می باشد و مصرف روزانه آن به عنوان سبزی خوردن و یا سبزی آش توصیه می شود.

 

دیدگاه شما

افزودن نظر


    • >:o
    • :-[
    • :'(
    • :-(
    • :-D
    • :-*
    • :-)
    • :P
    • :\
    • 8-)
    • ;-)

    معرفی

    دکتر حسین روازاده

    دارای مدرک پزشکی عمومی از دانشگاه تهران به شماره نظام پزشکی 58290

    زبان سایت

    English Arabic French German Turkish Persian

    جستجو گوگل



    در سايت احياي سلامت
    در كل اينترنت

    تبلیغات

    به زودی امکان پذیرش تبلیغات فراهم میگردد.

    سایت رسمی دکتر روازاده , طب سنتی و حجامت و احیای سلامت و درمان مشکلات ناباروری

    مرجع طب سنتی و دارو های گیاهی ، خواص حجامت مورد تایید دکتر روزاده

    خواص حجامت و خواص زالو درمانی , درمان زود انزالی و مشکلات ناباروری مورد تایید دکتر روازاده