ورود به بانک پرسش و پاسخ
بنر
بنر
بنر
گل گاوزبان (به زبان عربی: لسان الثور) چاپ فرستادن به ایمیل

گاوزبان گیاهی است علفی و یک­ساله که ارتفاع ساقه آن تا 60 سانتی­متر می­رسد ساقه آن شیاردار و خاردار می­باشد.

برگهای این گیاه ساده و پوشیده از تارهای خشن است. گل­های آن به رنگ آبی، سفید و بنفش می­باشد.

گاوزبان احتمالا از شمال آفریقا به نواحی دیگر راه یافته و امروزه در منطقه مدیترانه، نواحی شمال آفریقا و قسمت­هایی از خاورمیانه می­روید. گل، برگ و سرشاخه­های گل­دار آن به مصرف دارویی می­رسد.

 

گل گاوزبان شادی‌آور، رقیق‌کننده خون، مقوی قلب، رفع‌کننده اضطراب و دلهره، از بین برنده افسردگی و کاهنده فشارخون و تپش قلب است.

گیاه دارویی گل گاوزبان گیاهی است، علفی و پرطرفدار که در درجه نخست برای بیماری‌های مغزی و در درجه دوم برای بیماری‌های قلبی استفاده می‌شود و گل گاوزبان ایرانی معورف‌ترین نوع این داروی گیاهی است.

گل‌گاوزبان دارای طبع گرم و خشک است همچنین ضد بلغم و سودا، خواب‌آور، آرام‌بخش، مفرح، تسریع کننده و رقیق کننده خون و باز کننده عروق است.

مصرف گل‌گاوزبان برای نفخ مفید بوده همچنین این گیاه دارویی ضدسرفه، مدر، معرق، ضد سموم و تب‌بر است.

خواص مغزی عصبی گل گاوزبان

از خواص مغزی عصبی گل‌گاوزبان می‌توان به خواب‌آور، آرام‌بخش، تقویت‌کنده مغز و اعصاب، ضدجنون و رفع‌کننده حواس‌پرتی، رفع‌کننده اضطراب و دلهره، رفع‌کننده افسردگی و بی‌خوابی عصبی اشاره کرد.

خواص قلبی و عروقی گل‌گاوزبان

از خواص قلبی و عروقی گل‌گاوزبان می‌توان به مسکن، تسریع کننده و رقیق کننده خون و تقویت‌ کننده قلب اشاره کرد همچنین گل‌گاوزبان ضد تصلب شرایین است و فشارخون بالا و تپش قلب را می‌کاهد.

از کاربردهای بالینی گیاه گاوزبان می‌توان به مواردی از جمله از بین برنده افسردگی، شادی‌آور، پاک­سازی کننده سودا و بلغم از بدن، تقویت کننده مغز، قلب و کلیه، درمان گرگرفتگی در یائسه‌ها و تسکین دهنده دردهای قاعدگی اشاره کرد.

همچنین کاربردهای ویژه گل گاوزبان شامل رفع علائم سودایی از مغز، تقویت اعضای رئیسه بدن، جلوگیری از پیری زودرس، ضدگرگرفتگی، تنظیم عادات ماهیانه و درمان انزال زودرس است.

متخصص تغذیه در گفت‌و‌گو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبری فارس توانا اظهار می‌دارد: از گل، برگ و سرشاخه‌های گل‌دار گل‌گاوزبان استفاده می‌شود و مواد مؤثره آن موسیلاژ، صمغ، روغن فرار و تانن است.

به گفته وی، گل گاوزبان تصفیه کننده خون، ملین، خلط‌آور، مدر و آرام‌بخش قلب است همچنین در طب سنتی برای رفع ترس و از بین رفتن سودای خون از گل‌گاوزبان استفاده می‌شود؛ گل‌گاوزبان ضد آسم و سرفه است و فشارخون بالا را کاهش می‌دهد.

این متخصص تغذیه اضافه می‌کند: مصارف دارویی این گیاه به صورت محلی بدین صورت است که گل‌های آبی گل گاوزبان را خشک کرده و دم کرده آن را مورد استفاده قرار می‌دهند. این گیاه در سرماخوردگی به عنوان معرق و کاهش دهنده فشار خون مورد استفاده قرار می‌گیرد همچنین خاصیت آرام‌بخشی دارد.

وی می‌گوید: از خواص دارویی گل گاوزبان می‌توان به آرام کننده اعصاب، تصفیه کننده خون، عرق­آور و ادرارآور بودن اشاره کرد؛ این گیاه کلیه‌ها را تقویت و سرماخوردگی را برطرف می‌کند همچنین در درمان برونشیت مؤثر است و باعث از بین رفتن سرفه می‌شود و بی‌اختیاری دفع ادرار را نیز درمان می‌کند.

خواص داروئی:

گاو زبان از نظر طب قدیم ایران سرد است.

ـ گل گاو زبان و برگ­ های آن تصفیه کننده خون است؛

ـ آرام کننده اعصاب است؛

ـ عرق­آور است؛

ـ ادرارآور است؛

ـ کلیه ­ها را تقویت می­ کند؛

ـ سرماخوردگی را برطرف می­ کند؛

ـ برای از بین بردن سرفه از دم کرده گل گاوزبان استفاده کنید؛

ـ در درمان برونشیت موثر است؛

ـ بی­اختیاری دفع ادرار را درمان می­ کند؛

ـ التهاب و ورم کلیه را درمان می­ کند؛

ـ در درمان بیماری سرخک و مخملک مفید است؛

ـ ضماد برگ­ های گاوزبان برای رفع ورم موثر است؛

ـ برگ­ های گاوز بان را بپزید و مانند اسفناج از آن استفاده کنید؛

ـ برگ­ های تازه گل گاوزبان دارای مقدار زیادی ویتامین C می­ باشد و در بعضی از کشورها آن را داخل سالاد می­ ریزند.

حکیم عقیلی خراسانی در مخزن­الادویه آورده است:

«به فارسي گاوزبان نامند. برگ نبات او با خشونت و ستبري و مايل به سياهي و مفروش بر زمين و بر روي آن نقطه­هاي سفيد شبيه به خار و زغب­دار و ساقش قريب به زرعي و مزغّب و شاخه هايش با زغب و باريك و سفيد و گلش لاجوردي به شكل گل انار و تخمش مستدير و لعابي و در جبال دارالمرز كثيرالوجود است و قسمي از آن كه در اصفهان و در بعضي بلاد گاوزبان مي­دانند، مرماحوز است و گل او لاجوردي و كوچك و مدوّر مي­­باشد.

در اول گرم و تر و قوتش تا هفت سال باقي است و گل او الطف و جميع اجزاء او مفرّح و مقوّي اعضاي ریيسه و حواس و مسهل مرّّه سودا و صفرا مي­ باشد و جهت امراض سوداوي و سرسام و برسام و جنون و ماليخوليا و خفقان و خشونت سينه و سرفه و ضيق­النّفس و نيكویي رخسار و سنگ مثانه و يرقان و تقويت حرارت غريزي مؤثر و مضرّ سپرز و مصلحش صندل است و قدر شربت از آبش تا چهار اوقيه و از جرم او تا  ده درهم و بدلش به وزن او ابريشم محرق و چهار دانگ او پوست ترنج است و چون از آب او و آب سيب و آب مويز شراب ترتيب دهند، ده مثقال او تفريح به حدّ يك رطل شراب مي­كند بدون ازالة عقل و دو درهم گل او با يك درهم طين ارمني و دو درهم شكر رافع خفقان است.

عرق گاوزبان جهت امراض سوداوي مفيد و در ساير افعال ضعيفتر از آن مي باشد و قدر شربتش سي مثقال و  برگ سوختۀ او جهت قلاع اطفال و سستي بن دندان و حرارت دهان مفيد است.»

در کتاب مفرده شناسی از مجموعه آموزشی دکتر حسین روازاده در مورد همه مفرده های گیاهی دارویی مطالبی چامع با ذکر منبع دست اول و تمامی خواص، ویژگی ها و کیفیات توضیحاتی کامل آمده است که توجه شما فرهیخته گرامی را به آن جلب می نماییم. و شما می توانید هر گیاهی را با خواص آن در این کتاب ها بیابید.

 

دیدگاه شما

Feed
  1. سلام/باتشکر ویژه از شما.قبلا بهم گفته بودن فشار خون را بالا میبره!!!!!!!!!!!
    اللهم عجل لولیک الفرج

افزودن نظر


    • >:o
    • :-[
    • :'(
    • :-(
    • :-D
    • :-*
    • :-)
    • :P
    • :\
    • 8-)
    • ;-)

    معرفی

    دکتر حسین روازاده

    دارای مدرک پزشکی عمومی از دانشگاه تهران به شماره نظام پزشکی 58290

    زبان سایت

    English Arabic French German Turkish Persian

    جستجو گوگل



    در سايت احياي سلامت
    در كل اينترنت

    تبلیغات

    به زودی امکان پذیرش تبلیغات فراهم میگردد.

    سایت رسمی دکتر روازاده , طب سنتی و حجامت و احیای سلامت و درمان مشکلات ناباروری

    مرجع طب سنتی و دارو های گیاهی ، خواص حجامت مورد تایید دکتر روزاده

    خواص حجامت و خواص زالو درمانی , درمان زود انزالی و مشکلات ناباروری مورد تایید دکتر روازاده