مبانی کشاورزی بومی - مفتاح یک |
بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین؛ و الصلوات و السلام علی اشرف الانبیاء و المرسلین و علی آل بیته و اصحابهم و علی سرور المکنونات و خاتم الاوصیاء و بقیه الله ارواحنا لتراب مقدمه الفداء حجت الله علی الارضین اما بعد اکنون که به دستور استاد گرانقدر و عالم فرزانه جناب آقای دکتر حسین روازاده به نگاشتن این بارقه ها که گوشه ای اندک و ذره ای بی مقدار از اقیانوس بیکران خزینه علم در این آب و خاک گمارده شدم؛ ساعتی از نیمه شب جمعه مصادف بیست و سوم اسفند ماه سال 1392 هجری شمسی گذشته است و حال خوشی نیز بر من حاکم نیست. چون امروز به عیادت کودکی رفتم که حدوداً چهار بهار از زندگی خود را می گذراند ولی اکنون به جای آماده شدن برای جشن نوروز و بهار طبیعت بر تخت بیمارستان خفته و خدایا تو خود دیدی که کودکها بر این تخت ها خوابیده اند.
الهی! به عزت و جلال و بزرگواری ات همه کودکان و بیماران را شفاء عاجل عطا کن و جهان را از وجود شیاطین و اشقیاء پاک بفرما که تو خود میدانی که در این عصر سوداگر؛ از قوم شیاطین چه ها سر می زند و به مصداق آیه شریفه 205 سوره مبارکه بقره «و اذا تَولّی سَعَی فِی الارضِ لیُفسِد فیها و یُهلِک الحرثَ و النَسل و الله لایُحِبُّ الفَساد» که در آن حق متعال می فرماید که این قوم با برپایی فساد بر روی عالم نابود می سازد نسل و کشاورزی را، و این گونه امراض صعب العلاج امروزه در جهان و بخصوص در ایران بین شیعیان علی و آل علی غوغا کرده. چرا که ما محکوم و شیفته علی (ع) و خاندان و اهل بیت او هستیم ما منتظر قائم آل محمدیم پس باید نَسل و حرث ما فاسد شود چون حب اهل بیت دلیل گناه ماست. پروردگارا اگر ارادت به علی و خاندانش گناهی است که امروزه توسط قوم الضالمین گناه شیعیان است پس همه ما را گناهکار بپذیر! آمین آنچه که در منظر این آیه شریفه بر می آید این است که حق متعال به بشر گوش زد کرده است که نسل و کشاورزی او در معرض فساد و نابودی قرار می گیرد فلذا همانگونه که نسل و مرض و مرگ و میر در این چند ساله توسط فرماندهان جنگ نرم، چون استاد روازاده و امثالهم شناسایی و تشخیص داده شده (و به حق که چه زحمت ها هم کشیده شده است) مسأله حَرث یا کشاورزی کم رنگ تر بوده فلذا از این مقاله به بعد سعی خواهد شد که نقشه ها و توطئه های صهونیزم در طول 100 سال گذشته هم بصورت اجمالی بررسی و انگاشت شود تا در حق این مقوله که البته نابودی نسل حتمأ ریشه در نابودی حرث دارد هم مطالب و منابع صحیح در اختیار قرار گیرد. فلذا از این به بعد در قالب سلسله مقالات یا یادداشتهائی تحت عنوان «یادداشت هائی از قطع حرث» در اختیار خوانندگان گرامی قرار خواهیم داد، ضمناً چون بارقه های این سلسله مطالب بر پایه و ریشه کتاب شریف کریم و بزرگوار مفاتیح الارزاق می گردد، فلذا در این جلسات و مباحث هر مطلب را با حفظ احترام و بزرگواری استاد جلیل القدر محمد یوسف نوری (رحمه الله) با عنوان «مفتاح» یا «کلید» عنوان می کنیم تا هر مطلب چون کلیدی بر قفل صنعت کشاورزی و حرث این مرز و بوم باشد و همچنین جرقه ای باشد که کلید درب قفل شده صنعت شریف زراعت در این مرز و بوم و مورد اهتمام مسئولین و زارعین عزیز قرار بگیرد. «مفتاح یک» از آنجا که اسلام کاملترین ایدئولوژی بشری در مورد همه نیازهای بشر دستور و فرمایش داشته است و دارد فلذا در مقدمه این سلسله مباحث یا کلید یکم نگاهی تاریخی و روانی به آیات و احادیث در بحث کشاورزی داریم. خداوند متعال انسان را بعنوان خلیفه خود بر روی زمین قرار داد و امور عظیمه ای را جهت حصول رضایت (لِمَرضات الله) برای او گمارد که در رأس آن کشاورزی است. خداوند در اظهار صفت رزاقیت، تدبیر و تربیت دادن رزق بندگان را در عمل زراعت قرار دادند و این عمل را از اعظم عبادات و داخل در عمل آخرت دانستند و فرمودند «مَن کان یُرید حرث الآخره نَزِدَ لَهُ فی حَرثِه و مَن کان یُرید حرث الدنیا نُوتِه مِنها و مالَه فی الآخره مِن نَصیب» (سوره شوری 42) پس بر این اساس زرّاع که همان کشاورز است باید در رعایت این اصول سه گانه زیر متعهد باشد تا اصلاً بتوان او را کشاورز نامید و آنوقت ماحصل او را رزق طیب گماشت تا بدان نسل بشر پاکیزه ماند.
اصل فوق الاشاره از حقوق زارع یا کشاورز است بر طبیعت و رعیت فلذا دین مبین اول حقوق کشاورز بر نظام عالم و رعیت را اشاره و تبین فرموده و صاحب کتاب مفاتیح الارزاق هم در بند فوق بدین زیبائی آن را اشاره نموده است.
اصل دوم حقوق رعیت است بر کشاورز که به زیبایی هر چه تمامتر در پس بند اول آمد.
و اصل سوم هم که حقوق متقابل کشاورز و رعیت است بسیار شیوا در این بند ذکر گردید. الغرض؛ در سلسله مباحث کشاورزی که با عنوان مفتاح خدمت خوانندگان محترم ارائه می گردد در مفتاح یکم یا موضوع این مطلب به بررسی گوشه ای از مبانی اخلاق در کشاورزی و اصول اولیه زارع و رعیت در کشت و کسب رزق حلال اشارتی شد پس وقتی در دینی به این زیبایی و صداقت کلام در مورد اخلاق پیشه ها و مناعت ها بحث و مَبادی عنوان گردیده که آیا ممکن است از اصول عالیه و کامله آن صفت نیز حرفی به میان نیامده باشد. در مطالب بعدی با نکات ریز صناعت کشاورزی آشنا خاهیم شد و پس از آن تقضاوت را بر گردن همه خوانندگان محترم میگذاریم که آیا امروزه کشاورزی به سمت احیاء رزق حلال میرود یا خیر! منبع: سایت جامعه اسلامی حامیان کشاورزی ایران
http://www.hamiyanekeshavarzi.com |