ورود به بانک پرسش و پاسخ
بنر
بنر
بنر
پاسخ پرسش : كم خونی نوزاد - بداخلاقي ها و گريه هاي مكرر – نحوه شیر دهی – زایمان طبیعی بعد از سزارین چاپ فرستادن به ایمیل

کودک، 4 ماهه                      
پرسش: 1)با توجه به كمبود خون اين نوزاد در ماه اول(به دليل آنمي و تضاد خوني او با مادرش) و تزريق خون به او:
الف) آيا بي رنگي لبهاي اين نوزلد 4ماهه  و كبودي سر انگشتان دست به كمي خون و يا فقر آهن ربط دارد؟ و اگر جواب مثبت است براي رفع اين مشكل مادر نوزاد و خود نوزاد چه تغذيه اي داشته باشند (نوزاد شير مادر ميخورد)؟



پاسخ: بله می تواند با کم خوني او مرتبط باشد ولی با توجه به کبودی، حتماً یک متخصص قلب نیز کودک را معاینه کند. اگر مشکل قلبی و ریوی نداشته باشد باید به صورت خیلی جدی دستورات کم خونی رعایت شوند و هم مادر و هم کودک بجای آب از آب آهن تاب میل کنند و در غذاهای خورشی شما حسوم باشد.

ب) آيا حجامت در ماه چهارم را براي اين نوزاد توصيه مي كنيد ؟

پاسخ: به هیچ وجه برای ایشان حجامت توصیه نمی شود.

ج) اساسا آيا تزريق خون انجام شده براي اين نوزاد مفيد بوده و اگر نه براي رفع عوارض آن چه كنيم؟


پاسخ: به هر حال اتفاقی است که افتاده و خیلی نباید فکرتان را درگیر آن کنید، توصیه می شود مادر غذای خوب بخورد و استراحت کافی بکند و از لحاظ روحی وضعیت خوبی داشته باشد تا بتواند شیر خوبی به بچه بدهد.

2) نوزاد مزبور گاهي وقتها در بيداري يا خواب گريه هاي ناگهاني و نسبتا شديد دارد مخصوصا گاها در بيداري، بعضي از اطرافيان به من مي گويند كه تو بايد با توجه به كم خوني قبلي او به او قطره آهن بدهي و گريه هاي او به اين مشكلش ربط دارد، از اين رو دلواپس هستم، راه حل چيست و آيا واقعا اين گريه ها به كم خوني يا فقر آهن ربط دارد( هنگام گريه اگر شديد باشد صورتش كمي عرق مي كند و به هنگام گريه سرخ مي شود نه سياه)؟


پاسخ: این گریه خیلی جای نگرانی ندارد و می تواند به همان فقر آهن و کمبود اکسیژن مربوط باشد که باید رفع شوند.

3)آيا بداخلاقي ها و گريه هاي مكرر اين نوزاد طبيعي است و آيا  توصيه هايي براي خوش اخلاق و آرام تر شدن او داريد؟


پاسخ: شرایط روحی و تغذیه مناسب مادر برای شیر دهی خوب به نوزاد به ایشان کمک می کند و یکی از عوامل بسیار مهم آرامش مادران برای تولید شیر خوب، حمایت همسرانشان است.
البته گریه معمول بچه باعث کاهش تری نوزاد می شود که برای نوزاد لازم است.

4) در ضمن مدتي است كه اين نوزاد با اينكه خوب شير مادر ميخورد ولي اصطلاحا در موقع خوردن شير بد سينگي ميكند و سينه مادر را پس ميزند و مشخص است كه اين نوع پس زدن مربوط به بازيگوش شدن نوزاد نيست، براي حل اين مساله چه كنيم و اين كه قبلا به ما براي اين نوزاد توصيه كرديد كه در ماه چهارم و پنجم غذاي كمكي بدهيد با توجه به بد سينگي ايشان، دادن غذاي كمكي را قبل از رفع اين مشكل صلاح ميدانيد ( آيا به روند شير خوردن نوزاد ضربه نمي زند)؟

پاسخ: خیر، اول مشکل بد سینگی را علت یابی کرده و رفع نمایید، پس زدن سینه مادر می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. مادران باید اولاً بهداشت سینه شان را خوب رعایت کنند ثانیاً احوال و تغذیه مناسب مادر باعث خوش مزگی شیر مادر می گردد.
ضمناً مادران باید در موقعیت راحتی به نوزاد شیر بدهند. باید بنشینند و تکیه بدهند و بالشی زیر دستشان بگذارند و به نوزاد شیر بدهند تا هم خودشان در شرایط مناسبی باشند و خسته نشوند و هم نوزاد راحت باشد و با آرامش شیر بخورد، به اصطلاح مادران باید روی یک تخت چهار بالش بنشیند و بچه شیر بدهند چرا که شیر دهی یک مکانیسم ذهنی - جسمی می باشد.
همچنین به زور نباید سینه را داخل دهان کودک گذاشت چرا که نوزادان مقدار کمی شیر که می خورند، نفس می گیرند و مجدداً شیر می خورند و این امر نیاز به صبر و حوصله مادر دارد.

5) مادر اين نوزاد به تشخيص دكتر سزارين شده بوده و اين نوزاد فرزند اول اوست، آيا ممكن هست كه اين مادر بتوانند در ادامه زايمان طبيعي داشته باشند؟ چگونه و با چه مراقبت هايي؟   با تشكر ويژه

پاسخ: بله البته خطرات جزیی دارد که باید زیر نظر پزشک بسته به وضعیت مادر در این خصوص تصمیم گیری شود.


 

معرفی

دکتر حسین روازاده

دارای مدرک پزشکی عمومی از دانشگاه تهران به شماره نظام پزشکی 58290

زبان سایت

English Arabic French German Turkish Persian

جستجو گوگل



در سايت احياي سلامت
در كل اينترنت

تبلیغات

به زودی امکان پذیرش تبلیغات فراهم میگردد.

سایت رسمی دکتر روازاده , طب سنتی و حجامت و احیای سلامت و درمان مشکلات ناباروری

مرجع طب سنتی و دارو های گیاهی ، خواص حجامت مورد تایید دکتر روزاده

خواص حجامت و خواص زالو درمانی , درمان زود انزالی و مشکلات ناباروری مورد تایید دکتر روازاده